![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Start •
Nyheter •
Historik •
Skivor •
Pressklipp •
Pjäser •
Texter •
Kontakt •
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Skivor:
Detta är tältprojektet: I Sverige finns Europas största samlade fria musik och teaterrörelse, som politiskt och konstnärligt står utanför den etablerade, borgerliga kulturen. Hela denna rörelse som vuxit fram de senaste tio åren har med obetydliga undantag nonchalerats. Av såväl etablerade institutioner som statliga eller kommunala myndigheter. Teater och musikrörelsen som sammantaget har den största publiken får i ekonomiska subventioner bara smulorna från den rike mannens bord. Trots detta växer rörelsen oavbrutet i styrka. Vi har slagit oss fram med hjälp av egna krafter, från de aktiva och publiken. Det är ur denna rörelse Tältprojektet fötts. Några av de ledande musikteatergrupperna
slog sig samman: Dessa grupper inbjöd sedan skådespelare och musiker från instutitions- teatrar och andra musikgrupper att medverka. De tog kontakt med textilkonstnärer, snickare, scenografer och andra för att tillsammans diskutera hur man skulle genomföra denna idé. Den formella starten skedde i seminarie-form på Hindås, en vecka i augusti 1976. Att göra en kulturpolitisk manifest-ation
var bara en av drivkrafterna bakom Tältprojektet.
I den situationen ville vi med Tältprojektet blåsa nytt liv i debatten om vår historia. Och om vad arbetarrörelsen blivit, kunde ha blivit och framför allt kan bli. Tältprojektet är ett socialistiskt teater-projekt. Tältprojektet spelar 82 föreställningar på 31 platser under fyra och en halv månad. Totalt kostar hela apparaten inklusive löner över 4 miljoner kr. Sånär på småsummor är det ett självfinansierat projekt. Pengar har kommit genom stödföreställningar, folk som lånat ut 100 eller 200 kronor till vår stödfond, genom de entréavgifter publiken betalar. Utan publikens stöd och det stora och viktiga arbete som gjorts av stödkommittéerna på de olika orter vi spelat hade det inte varit möjligt dra Tältprojektet i land. Föreställningen handlar alltså om den svenska arbetarklassens historia under 100 år. Eller rättare sagt: föreställningen ger bilder ur denna historia. Naturligtvis är föreställningen en solidaritetsförklaring till de strävanden som funnits och finns att omvandla Sverige till ett socialistiskt samhälle. Men det är också en kritisk granskning av de orsaker och rörelser som försenat eller förändrat denna utveckling. Peter Wahlqvist, Nationalteatern, för Tältprojektet. 1977 Tältorkestern
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Jimmy Olsson | El- och kontrabas. |
| Bengt Blomgren | Gitarrer |
| Bernt Andersson | Polymoog, orgelpiano, dragspel, munspel |
| Ulf Dageby | Akustisk- och elgitarr |
| Christer Boustedt | Altsax |
| Torsten Eckerman | Trumpet |
| Stig Ekelöf | Trombone |
| Per Mehlin | Trummor |
| Nikke Ström | Barytonsax |
| Henric Holmberg | Violin |
| Jussi Larnö | Tenorsax |
| Olle Westerholm | Fiol |
| Per Eggers | Altsax |
| Bertil Goldberg | Mandoliner |
| Sven Wollter | Flygelhorn |
Lars Aldman, Anki Rahlskog, Berit Persson, Barbro Oborg, Björn Granath, Boel Höjeberg, Eva Remaeus, Ewa Wilhelmsson, Maria Grahn, Marianne Lindberg, Med Reventberg, Ninne Olsson, Sam Westerberg, Sonja Lund, samt Totta Näslund.
| Träffenbergskadriljen | Musik: Ulf Dageby Arrangörer: Bernt Andersson, Christer Boustedt Stefan Zetterberg, trumpet Per Eggers, altsax |
| Sång om arbetarklassens uppkomst |
Text: Henrik Holmberg Musik/Arrangör: Christer Boustedt Christer Boustedt, altsaxsolo Eva Remeus, sång |
| Vi väva | Text: traditionell Musik/Arrangör: Ulf Dageby Bertil Goldberg, mandoliner Sång: Anki Rahlskog, Med Reventberg, Sonja Lund, Barbro Oborg, Berit Persson, Maria Grahn, Boel Höjerberg, Ewa Wilhelmsson, Eva Remeus Texten skriven av textilarbeterskor, hörd av Kata Dahlström, legendarisk agitator, under hennes resor i landet. |
| Rättegångsinmarsch | Musik: Ulf Dageby Arrangör: Bernt Andersson Sven Wolter, flygelhorn Jussi Larnö, tenorsax |
| Revolutions operan | Text: Ninne Olsson Musik: Bertil Goldberg Arrangör: Bernt Andersson Försångare: Torsten Näslundh Handelsman: Hans Wiktorsson Kvinnorna: Maria Grahn, Paula Brandt, Sonja Lund, Boel Höjerberg Officeren: Peter Wahlqvist Befolkningen: Bertil Goldberg, Björn Granath, Henrik Holmberg, Anki Rahlskog, Med Reventberg, Ninne Olsson Soldaterna: Sam Westerberg, Sven Wolter, Per Eggers, Paul Olofsson Folket: Alla |
| Glädje till varje pris (Kreuger-Göring Tangon) |
Text: Bertil Goldberg och Håkan Wennberg Musik: Bertil Goldberg Arrangör: Bernt Andersson Jussi Larnö, tenorsax Per Eggers, altsax Henrik Holmberg, violin Sång: Maria Grahn, Per Melin, Bernt Andersson, Eva Remeus, Per Eggers Kreuger: Jussi Larnö Göring: Bertil Goldberg Slutsnuttsång: Maria Grahn |
| Aldrig mera krig |
Text: Peter Wahlqvist Musik: Ulf Dageby Arrangör: Bernt Andersson Torsten Näslundh, sång Christer Boustedt, altsaxsolo |
| Ellen vår Ellen |
Musik: Christer Boustedt Text: Berit Persson Arrangör: Christer Boustedt Sång: Med Reventberg, Anki Rahlskog |
| AK-sången | Text: Karlshamns Blåblusengrupp utom vers 7: Bertil Goldberg Musik: trad.arr. Bernt Andersson, Bertil Goldberg Olle Westerholm, fiol Björn Granath, sång |
| Vi äro tusenden | Text: Peter Wahlqvist Musik: Ulf Dageby Arrangör: Bernt Andersson Jussi Larnö, tenorsax Bengt Blomgren, gitarrsolo Torsten Näslundh, sång Kör: Alla |
Inspelad 20/6 - 4/7 1977 i Borlänge (tack K:S:B: och Hagströmsfolket!),
Östersund (Parkskolan) och Örnsköldsvik (Gamla Rådhuset).
Mixad i Östersund, Örnsköldsvik, Umeå och Luleå 1 - 10/7. Allt gjort i Nacksvings
mobila studio 1977.
Inspelning och mix: Bernt Andersson (musikalisk ledning),
Johannes Leyman (teknisk ledning), Tommy Rander (organisation och assist)
Omslagsmålning: Aja Eriksson
Layout: Bröderna Brothers
Foto på skivan: Arthur Olafsen, Björn Rantil, Allan Söderholm
