| Pjäser:Å harre jävvlar
 
		 Å 
		HARRE JÄVVLAR - EN KABARÉ SÅ GOD SOM NÅGON! Premiär nyårsafton 1973-74Medverkande:
 Från Nationalteatern: Anders Melander, Håkan Wennberg, 
		Anki Rahlskog, 
		Pale Olofsson, Med Reventberg, Lars Jakobsson, 
		Ulf Dageby, Peter Wahlqvist 
		och Maria Grahn. Från Nynningen: Mikael Gyllenstig, Torsten Näslund, 
		Tomas Forsell, Nikke 
		Ström, Bernt Andersson, Bertil Goldberg och 
		Bengan Blomgren. Från Narren: Jussi Larnö. Efter att ha kämpat i ett halvår för att få göra en krogshow, släpptes 
		äntligen Nationalteatern och Nynningen in på krogen. Det blev en Nyårskabarevy 
		som de spelade för första gången på en nattklubb/disco med fullständiga 
		rättigheter!!!Nationalteatern och Nynningen slog sig ihop för att sätta upp en nyårskabaré 
		tillsammans.
 Nationalteatern en teatergrupp som arbetade mycket med musik och Nynningen 
		en musikgrupp som i viss mån arbetar med teater. Medlemmarna i Nationalteatern 
		och Nynningen har under flera år träffats och umgåtts. De arbetade ganska 
		likartat och försökte därför på detta samarbete mellan en musikgrupp och 
		teatergrupp. I december 1973 slog de sina påsar ihop för att göra en nyårskabaré 
		på Klubb Karl i Göteborg.  Kabarén ”Å harre jävvlar” har premiär på nyårsafton 1973/1974. Valet 
		av Klubb Karl innebar inte en nattlig show för diskoteksungdom, utan de 
		vänder sig till en bred publik och kabarén som är på två gånger 45 minuter 
		med en halvtimmes paus emellan börjar kl.19.30, - detta för att folk som 
		har arbeten att tänka på och inte kan vara uppe på nätterna skulle kunna 
		ha chans att se den. Varför just Klubb Karl ? Där var dom positiva direkt. Ställde upp med 
		lokal och den ombyggnad av scenen som behövs, i motsats till andra krogar 
		i Göteborg. 17 personer ingick i den sammanlagda ensemblen och i den finns 
		ingen uppdelning på skådespelare och musiker. Alla delade på regijobbet 
		och man skrev tillsammans. I ensemblen ingick även Jussi Larnö från Narren-gruppen. 
		Nationalteaterns Hasse Mosesson skulle nämligen filma och medan han var 
		borta ersattes han av Jussi Larnö - i linje med en önskan som fanns hos 
		Narren och Nationalteatern att tidvis byta en eller två skådespelare för 
		att lära känna varandras arbetssätt. 
		 Det 
		blev en nutids revy med mycket musik, en politisk kabaré om våran egen tid 
		1973. En del kända Göteborgare figurerade i kabarén, men de gick rätt hårt 
		åt vissa kretsar uppe i Stockholm också, och även utan för Sverige. Den 
		var rolig, men kanske inte fullt så rolig för pålitligt borgeliga makthavare 
		som den berömde kaptenen Hans Hansson. Volvo-chefen Pehr Gyllenhammar och 
		flera andra storheter. Själva hade de aldrig sett en kabaré, men de båda 
		grupperna hjälptes åt att forma den. Det blev en lokal anrättning. Som sig bör i en nyårsrevy gisslas lokala 
		pampar och deras förehavanden. Fullmäktige sammanträder i en saloon i vilda 
		västern staden Sill City (Göteborg). Bland personerna märks: Gunny Boy (m). 
		Äger saloonen, kyrkan, skolan, begravningsbyrån, kort sagt rubbet.  Bröderna 
		Bluff, Whispering Smith (fp) och Green Jack (c) . Deras enda funktion i 
		pjäsen är att sitta vid pokerbordet och spela av varandra mandat. Big John 
		(s). Mannen som säger värna om de små i samhället. Lucky Luke (vpk). Mannen 
		som alltid drar för sent. Fullmäktige så församlad fattar beslut om: Nytt glädjehus (operabygget), 
		Ols Creek (Olskroken) och Gunny Boys oljefyndighet (utbyggnaden av Hisingen). 
		I förgrunden dansar borgarklassens horor från Stads-teatern och Storan. Sillstryparen dyker upp för första gången och drar vitsar med Gondolen 
		och Björnligan i en pissoar på Järntorget. Hemliga agenter från IB och Säpo bråkar om vem som är hemligast:Säpoagenten: - Åh vad larviga ni är på IB. Ni som stal KFML´s register och 
		fotograferade av det på Bräutigams ! Eller var det Rubinetten?
 IB-agenten: - Ni på SÄPO då ! Ni registrerar ju allt! Ni skriver bara av 
		alla delarna i telefonkatalogen, tom. den över Gotland.
 Kjell-Olof Feldt eller Shell Olje Fält. Ransoneringsminister, kristalloljeminister, 
		varnolenminister och boxningsminister. En nyhetsuppläsare berättar att Shell 
		Olje Fält ger svenska folket rådet att: Spara mera och ta hem alla febersjuka 
		från sjukhusen. Då höjs temperaturen i hemmen. Dessutom anser han att mellanel 
		och starkel skall ersättas av folkel. I satiren över Stena Olsson sägs klart och öppet att Olsson tjänade sin 
		första miljon på att sälja skrot till nazisterna under andra världskriget. 
		Stena Olsson - katten bland göteborgs-redarnas hermeliner. I kaberevyn beskylls 
		han av Dan-Axel Broström för att ha tjänat sina första miljoner på att sälja 
		skrot till nazisterna. Från början hade han inte ett nickel, men det fick 
		han sen han smugglade nickel till öststaterna. Numera jagar han strippor 
		till sin nya båt ”Stena Pornographica”. I en annan satir håller de liktal över en svart kista som påstås innehålla 
		Pehr G Gyllenhammar. De gör det genom att citera ur Gyllenhammars bok ”Jag 
		tror på Sverige” med olika bitar som visar att Gyllenhammar tror på snart 
		allt. Han var Sveriges störste socialist. En korsning mellan Ria Wägner 
		och C H Hermansson. Han var mannen som trodde på allt - Japan, Sovjet, Kina 
		och USA. Dvs. alla som man kan ha goda handelsförbindelser med. Han var 
		också den ende som trodde på Sverige. Nu ligger han där i kistan. Han har 
		nämligen körts genom löpande bandet på Volvo. Den sist nämda satiren fick stark kritik från en del som ansåg den som 
		burlesk och grotesk. Somliga tyckte att deras nyårsrevy hade passerat anständighetens gräns 
		och att den innehöll personförföljelser, skamgrepp och slag under bältet 
		av grövsta slag. Redan på eftermiddagen på premiärdagen, sändes ”Å harre jävvlar” i ungdomsredaktionens 
		block i radion från Göteborg. Dock inte i sin helhet, utan bara nästan. 
		Tre inslag stoppades av distriktschefen på radion i Göteborg John Forsberg. Ett av avsnitten handlade om chefen för Stenalinjen, Sten A Olsson, som 
		beskrivs som en modern sjörövare. De andra två avsnitten handlade om kommunalpampen 
		Hans Hansson. Att det blev en framgång, berodde mycket på Nationalteaterns förmåga 
		att klara publik kontakten i en liten lokal, sen tar det risken att vara 
		direkta och fräna, sen tar de aldrig risken att låta bli att vara roliga. 
		De hade även en politisk vilja, att sätta makthavare på pottan och hålla 
		upp dem i ljuset. Samarbetet mellan Nationalteatern och Nynningen gick så 
		bra att de bestämde sig för att göra en fortsättning på kabarén redan det 
		påföljande året. 
		 Vad tyckte recensenterna: 
		”En 
		slutsumering efter kabarevyn måste ändå bli positiv. Nationalteaterns talanger 
		på det underhållande och pedagogiska planet parade med Nynningens suveräna 
		musik gjorde förstås att man väntade stora saker av gruppernas samarbete. 
		När de sedan vävde in en gedigen politisk medvetenhet i texter och sånger 
		blev man inte mindre glad över att förväntningarna motsvarades." ”Å Harre Jävvlar var verkligen rolig" ” Och det blev succé! Alldeles välförtjänt. För i sina bästa bitar är 
		den här kabarén fruktansvärt bra. Bättre än något som har framförts i Göteborg 
		efter Karl Gerhard.” ”Tekniken, glädjen, musiken, kontakten, satiren, vitsandet, mänsklig 
		värme ömsevis med träffsäkra välmotiverade elakheter - allt detta i kabarén 
		är utmärkt” ”Å harre jävvlar - så roligt det var!" Efter succén på Klubb Karl som varade i tre veckor med utsålda hus, gav 
		sig grupperna ut på en ”förortsturné” med kabarén. Göteborgarna åkte från 
		centrum till förortskrogar utan rättigheter och till scener bara för att 
		få se deras kabaré, ”Å harre jävvlar”. 
		 
		 Kabarén gjordes om inför Stockholms-gästspel i mars, men inte mycket, 
		eftersom det fanns precis lika försoffade och korrumperade kommunpolitiker 
		i Stockholm som i Göteborg. 
		 Nationalteatern gästspelade även med ”Å harre jävvlar” på sin egen 
		hemma scen Backa teater ! Obs! I dag används namnet Backa teater på en helt 
		annan teater i Göteborg 
		 De gästspelade även på Frölunda Krog och på 
		Hjällbo Fritidsgård, samt 
		på Restaurang Lind-gården på Djurgården i Stockholm, mittemot Gröna Lund. 
		 När gästspelet var slut, gick Nationalteatern direkt in i studion 
		och spelade in LP:n ”Livet är en fest”, där låten ”Stena Olssons compagnie" 
		finns med, som även framfördes i Kabarevyn ”Å harre jävvlar”. 
		 Nationalteatern gjorde nyårsrevy på liknande sätt året därpå, den hette 
		då: ”Kan jag få receptet” och även då tillsammans med Nynningen. De gästspelade 
		med bägge kaba-revyerna i Stockholm, den första på Lind-gården vid Gröna 
		Lund den andra på Münchenbryggeriet. 
		 Det var väldigt kul att göra, berättar Med. 
		 I Musikens Makt skrev Peter Mosskin följande om Nynningen 
		och Nationalteaterns samarbete:
		Revy-Vänstern slår till!
		 ”Å Harre jävvlar”Skall jag på någon punkt jämföra ”Mäster Palm lever om” med Nationalteatern/Nynningens 
		kabarevy så är det i sättet att vinkla innehållet.
 
		 Fria Proteatern driver tvärs igenom sin revy en klar och gripbar anklagelse 
		mot det socialdemokratiska partiet för att på punkt efter punkt överge socialismen. 
		 Nationalteatern och Nynningen gycklar över samma samhälle med fräcka 
		grepp på ett grovt, frisk språk som hör hemma på arbetsplatser, kantiner 
		och torg. Det finns en genuin ton, rå men hjärtlig, som ger stor styrka 
		åt kabarén. I denna bemärkelse känns revyn vinklad ”nerifrån”. 
		 
		 Nationalteatern 
		och Nynningen har inte försummat det faktum att man befinner sig i Göteborg. 
		Genom kabarevyn kommer och går tre hamnarbetare (som för övrigt redan fanns 
		med i Nationalteaterns ”Tjyveriaktiebolaget” om hamnarbetarstrejken i Göterborgs 
		hamn 1969) ”Gondolen”, ”Sillstryparen” och ”Björnligan”, vilka vräker sig 
		en den göteborgska vitstraditionen. Vidare mördas tre lokala storheter som 
		kapten Hansson, kommunfullmäktiges ordförande, redarkungen Stena Olsson 
		och Volvo-chefen P.G. Gyllenhammar (som väl för all del inte är så värst 
		lokal). Liksom Göta Älv får sin hyllningssång i den mäktiga avslutningsscenen. 
		Jag vet inte hur mycket kompanjonskapet med Nynningen betytt för idérikedomen 
		, men det känns som om Nationalteatern laddat upp med alla tillgängliga 
		klutar och resurser inför denna revy. 
		 Här finns anspelningar Liza Minellis ”Cabaret”, här finns Vilda Västern, 
		Ulla Billquist, pissoarens dripp och dropp och pissoarens gemenskap, här 
		blommar ”rajtantajtan”, här tar ÖB emot hemliga meddelanden via en radiomottagare 
		inbyggd i ett äpple, här reser sig moder Amerika lika magnifikt som någonsin 
		Zarah Leander, lika mild som någonsin Ku Klux Klan. Här går Stena Olsson 
		Rock med lågavlönade servitriser och fredagspackade göteborgare. Här vrider 
		sig Chile och framtidens facisthotande skugga under volymen av Nynningens 
		70-talsmusik. 
		 Här finns också Shell-Olje Feldt i en krissändning från TV2:s nyhetsstudio 
		som driver med TV:s överslätande och tillrättaläggande verklighetsbild. 
		– En kusin-scen till Fria Proteaterns ”God dag”-studio med Lennart Hyland, 
		Herbert Söderström och Karin Falck, iklädda magnifika masker – ett grepp 
		som man får hoppas inte använts för sista gången – när dom tar emot och 
		avväpnar August Palm genom att fråga om han åkte skridskor på Nybrovikens 
		is som ung. – ”Säj, var det inte tjusigt?!” Innan han blir för frispråkig 
		och avbryts med ”Viva Espana”. 
		 Budskapet i kabarevyns slutsång om ”Älva”: ”Å den växer å gror / å 
		blir stinkande stor / snart får herrarna skiten i halsen”, kan verka politiskt 
		tunt. Men den politiska styrkan i revyn ligger just i att politiken dyker 
		upp och ned bland grovkornigheter, vitsar och allvarligare människoporträtt. 
		Trots revyformen finns vardagen närvarande. På ett sätt som får mig att 
		minnas Narrens pjäs om gruvstrejken 1970. 
		 - Ibland får man fan ta mej ta till hårda metoder för att tränga sig 
		igenom massmediaverkligheten och nå ner till vår egen föga glansfyllda vardag. 
		 Musikaliskt har kombinationen Nationalteatern/Nynningen blivit en 
		fullträff. Flera sånger som ”Indianens sång”, ”Moder Amerika”, ”Stena Olsson 
		Rock”, ”Chilesången” och den maltesisk-tyrolska upptakten till andra akten 
		kommer säkert igen i en eller annan form i Nynningens och Nationalteaterns 
		kommande skivor. Instrumentrikedomen ger naturligtvis också den sjutton 
		man starka revybesättningen stora utrymmen. 
		 Med god täckning tycker jag nog att jag kan avsluta mina revybesök 
		med dessa enkla ord: Håll i er borgare, här kommer ”Mäster Palm lever om” 
		och ”Å harre jävvlar” – en kabaré så god som någon! 
		 PS. Bägge revyerna kommer ut på turné under våren, så håll ögonen 
		öppna! 
		 Peter Mosskin – Musikens Makt Nr1 -74 |